Perustuotteet

Lapua-ketju ylittää standardin vaatimukset

   Lapua-ketjut valmistaa perustuotteina muun muassa seuraavanlaisia tuotteita:

   M-tyypin perusketjut SFS 2380 

   -       saatavilla lukuisa määrä eri raaka-ainevaihtoehtoja ja kolarakenteita

 

   A-tyypin ketjut SMS 1698 

   -       Ruotsalaisen standardin mukaiset kuljetinketjut, jotka ovat muuteltavissa M-tyypin ketjun tavoin

 

   Kolaketjut 

   -       Kaikki valmistamamme ketjut voidaan varustella erilaisin kolarakentein

 

   Sahateollisuuden hammasketjut 

   -       Kokoluokissa 16B – 32B

   -       Ainoana pohjoiseurooppalaisena valmistajana valmistamme myös hammasketjut kokonaan itse, osista aina kokoonpanoon.

 

   Selluteollisuuden Y-ketjut 

   -      Voidaan varustaa erilaisin kolin tai korvakkein sekä jälkivoitelurei’in.

 

 

TUTUSTU KETJUTAULUKOIHIN TÄSTÄ
RAKENNEVAIHTOEHDOT

Kuljetinketjut jakautuvat eri kokoluokkiin nimellisen vetomurtolujuuden perusteella. Kokoluokkaan M160 asti ketjut ovat niitattuja ja siitä ylöspäin hitsattuja. Käyttökohteen vaatimuksista riippuen myös tätä pienemmät ketjut voidaan hitsata.

 

   Niitatut ketjut M56 – M160 

Lapua-ketjun niittaukset kestävät kovaakäyttöä, koska tappi karkaistaan kovaksi myös päästä. Tapit niitataan ja holkit kiinnitetään puristussovitteella. Monista valmistajista poiketen myös holkin sisäpinta karkaistaan venymisen minimoimiseksi.

 

   Hitsatut ketjut M224 – M900 

Hitsatuissa Lapua-ketjuissa murtolujuus on noin 40 prosenttia standardin vaatimusta korkeampi, koska holkit kiinnitetään hitsaamalla. Myös tapit hitsataan aina. Sekä  tapit että holkit karkaistaan päästä päähän ja holkit myös sisäpinnasta.

 

   ISO 1977:2006

ISO 1977:2006 standardi määrittelee lähinnä ketjun ulkoisia mittoja. Ketjun kestoa parantavat tekniset ratkaisut riippuvat valmistajasta.

 

 

 

 

   KETJUTYYPIT 

   Ketjujen kokoluokat jakautuvat ominaisuuksien mukaan viiteen eri tyyppiin ja lenkin pituuden mukaan eri jakoihin. 

 

 


A-tyypin ketjut

Sivulevyt ovat malliltaan suorat eikä ketjussa ole rullia. Ketjua kannatellaan kuljettimella sivulevyistä.

 

Eniten käytetty tyyppi kuljettimissa, joissa nopeudet ovat alhaisia.


B-tyypin ketjut

A-tyypin kaltainen, mutta lisäominaisuutena ketjupyörän ja holkin kulumista vähentävät ryntörullat.

 

Ketjua kannatellaan joko sivulevyistä tai ryntörullista. Rullista kannateltaessa kuormien tulee olla kevyitä.

Käyttökohteina nopeat kuljettimet.

 


C-tyypin ketjut

C-tyypissä on sivulevyjen yli ulottuvat sileät kulkurullat. Ketjua kannatellaan kulkurullista.

 

Soveltuu erityisesti pitkiin kuljettimiin ja suurten kuormien kantamiseen.

 

 

 

 


D-tyypin ketjut

Ketjun sivuttaisohjaus voidaan toteuttaa kulkurullassa olevan laipan avulla. Rullan on oltava karkaistu.

 

Muuten rakenne ja käyttötarkoitus samat kuin C-tyypissä.

 


E-tyypin ketjut

Rakenne on kuten C-tyypissä, mutta sivulevyt on korotettu kulkurullia korkeammiksi.

 

Kuljetettava materiaali voidaan kuormata suoraan ketjun päälle.

 

 

 Laatu riippuu valmistajan menetelmistä. Lapua-ketjut on kehittänyt
ketjun kriittisiin paikkoihin kestävyyttä parantavia teknisiä ratkaisuja.

Parannukset ylittävät selvästi standardin vaatimukset, mutta ne
kuuluvat vakiona kaikkiin Lapua-ketjuihin.

Ketjujen ominaisuudet

Varmat ketjut ovat edullisimmat

40 prosenttia standardin vaatimusta korkeampi murtolujuus kokoluokasta M224 ylöspäin.

Erittäin kovaa kulutusta kestävät läpikarkaistut tapit ja holkit. Holkit karkaistut myös sisäpinnaltaan.

Jälkivoitelurei’illä ja voitelulla kymmenien prosenttien säästöt elinkaarikustannuksissa.

Holkit ja rullat valmistetaan saumattomasti putkesta.

Erittäin laadukkaat raaka-aineet ja karkaisumenetelmät.

Myös sisäpinnaltaan karkaistut holkit.

Valitse kestävin

KYSYTTÄVÄÄ KETJUISTA?

Soita +358 (0)6 435 1200